Skip to main content
BlogRust / stressmanagement

Te hectisch? 3 manieren om jezelf even ‘uit’ te zetten.

Veel van de  vrouwen die ik coach zijn super-jongleurs. Ze runnen vol ambitie hun eigen bedrijf of hebben een veeleisende baan, managen vaak thuis hun gezin, willen een leuke partner, moeder, dochter, goeie vriendin zijn en doen ook hun best om fit te blijven en er goed uit te zien. Ondertussen dromen ze soms ook van wat meer tijd voor zichzelf, even niks hoeven. Je kent ze vast ook!  Veel van deze vrouwen staan hierdoor altijd ‘aan’. En dit kost heel veel energie.

Altijd ‘aan staan’

Omdat ik deze maand blog over je energieniveau, duik ik wat dieperen in het energievretende thema ‘altijd aan staan’. Twee weken geleden schreef ik over het onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau waaruit blijkt dat ‘altijd aan staan’ veel onrust veroorzaakt bij vrouwen, klik hier voor deze eerdere blog. Gezien de vele reacties die ik op deze blog heb gekregen, merk ik dat dit een onderwerp is dat bij velen van jullie leeft. Vandaag ga ik dus dieper op het aanstaan in en wat je eraan kan doen.

Hectiek

Veel van mijn lezers ervaren hun dagelijks leven als te vol en te hectisch.  Het is lastig om alle ballen in de lucht te houden. Een ontspannen basishouding is hierdoor slechts voor weinigen realiteit. En ik snap dit. Want ja, het leven kan inderdaad aardig ingewikkeld zijn met al die verschillende rollen die je hebt te vervullen en verwachtingen die je hebt te managen. Maar dat betekent niet dat je jezelf geen nieuwe gewoontes eigen kunt maken om je leven wat makkelijker te maken.

tips om jezelf ‘uit’ te zetten

In deze blog krijg je van mij een paar hele concrete ideeen aangereikt om jezelf ook met enige regelmaat ‘uit’ te kunnen zetten.  Want we moeten allemaal soms even tot rust komen zodat we de batterij weer kunnen opladen om dat mooie, volle leven draagbaar te houden. Ik heb bewust 2 tips voor je die je dagelijks kan toepassen en 1 extra tip voor de echte durfal die het lef heeft soms even helemaal te kiezen voor zichzelf.

Tip 1: Gas terugnemen

  • neem elke ochtend, middag en avond 5-10 minuten tijd om helemaal niets nuttigs te doen;
  • ga dan even zitten, muziek luisteren, wandelen, doe ’s middags even een powernap als dat kan of doe een ademhalingsoefening (zie tip 2);

Het lijkt een eenvoudige oefening maar je zult merken dat het best moeilijk is om even echt tijd voor jezelf te nemen. Sinds ik 3 keer per dag zo’n rustmoment toepas ben ik veel relaxter en productiever. Want rust draagt bij aan topprestaties.

Tip 2: reguleer je stress

Als je voelt dat je gestrest bent, gaat piekeren over een probleem uit het verleden of je zorgen maakt over iets wat mogelijk kan gebeuren in de toekomst dan helpt het om 2 minuutjes je aandacht te brengen naar de in- en uitademing.

  • Ga zitten op een stoel en adem rustig in en uit via de neus
  • Volg hoe je buik op en neer gaat en de lucht via je neus in- en uitstroomt
  • Doe dit 2 minuten

Je lichaam komt tot rust en het brengt je gedachten naar het heden. Na die 2 minuten kun je jezelf de vraag stellen wat is nu wijs om te doen. Hiermee zet je gepieker en gestress om in constructieve acties. Soms kan dat ook betekenen dat je gewoon niks doet.

Tip 3: Voor de durfals, geef jezelf eens een dagje vrij met jezelf kado!

Heb je wel eens door de weeks een dag vrij genomen puur voor jezelf? Zonder dat je voor die dag een plan had? Of met iemand hem ging invullen? Waarschijnlijk niet. Dit is voor velen een enorme luxe die we onszelf niet gunnen. Toch is afentoe een keer een dag helemaal vrij te besteden hebben iets waar je enorm van kunt opladen. Sinds ik dit 1 keer per kwartaal inplan in mijn agenda en dus ook doe, ben ik naast relaxter, ook veel creatiever in mijn bedrijf. Op zo’n dag heb je namelijk mijmertijd, er is ruimte voor spontane ideeen en dus creativiteit. Je laadt enorm op.

Ik ben benieuwd of jij jezelf een hele dag ‘niks’ gunt. Hoor graag je reactie.

Veel succes met het uitstaan.

Energieke groet,

Ingrid

Leave a Reply