Skip to main content
BlogIn je lijfPersoonlijke ontwikkeling

Via je ademhaling je geest tot rust brengen

‘De ademhaling volgt de geest, en de geest volgt de ademhaling’

Via je ademhaling je geest tot rust brengen, waarom zou je? Een groot deel van de Nederlanders ademt in rust continu alsof ze met 18 km tegen de wind in fietsen. Met stress en andere klachten als gevolg. Het is schokkend om je te beseffen hóeveel klachten hun oorsprong hebben in een verkeerd ademhalingspatroon!

Veel mensen hebben niet door dat ze te snel ademhalen. In rust hoor je c.a. 6 x per minuut in- en uit te ademen, weinig hè!

Een absolute must read over dit onderwerp is het boekje Verademing van Bram Bakker. Dit leert je alles over hoe je je ademhaling kunt leren reguleren; met alle voordelen van dien.

In de praktijk zie je dat het gezegde ‘Ademhaling volgt de geest, en de geest volgt de ademhaling’ er als volgt uitziet:
Ben je erg druk in je hoofd, dan wordt de ademhaling oppervlakkiger, waardoor je nog meer in je hoofd raakt, enzovoorts. Maar dit kun je dus ook omdraaien! Het is veel makkelijker om via je ademhaling je geest tot rust te brengen dan andersom. Probeer dus de hele dag door een rustige ademhaling te hebben.

Maar hoe doe je dat rustiger ademhalen precies?

Tip: ga vooral langer uitademen. En breng je inademing  tot in je buik. Het schema wat ik vaak adviseer en oefen met mijn coachingklanten heet het  4-2-6 schema; oftewel vier tellen inademen, 2 tellen vasthouden en 6 tellen uitademen. In het begin is dit wennen. Bouw het dus rustig op, het moet niet ongemakkelijk voelen; hou het zo natuurlijk mogelijk. Probeer het maar eens.

Merk je dat het je in een een rustige staat brengt? Dat het je geest helderder maakt en je blik scherper? En dat gedachten iets minder de overhand hebben? Ik hoor graag van je hoe je dit ervaart.

En uiteraard kan je altijd als je meer de diepte in wil een vrijblijvend kennismakingsgesprek met me aanvragen!