Skip to main content
Blog

Stop met je perfectionisme

Beheerst perfectionisme jouw leven? Leg je de lat altijd extreem hoog? Heb je vaak het gevoel dat je faalt? Leer dan hoe je je perfectionisme loslaat.

Iedereen neemt me zoals ik ben, nu ik nog!

Loesje

In mijn praktijk kom ik ze regelmatig tegen, de perfectionisten. Ze werken keihard, leggen de lat voor zichzelf hoog en hebben graag alles onder controle. Maar vroeg of laat lopen ze vast. Want ze zijn nooit klaar en het kan altijd beter.

Perfectionisme gevaarlijk?

Perfectionisme op de werkplek, het lijkt misschien onschuldig of misschien zelfs een goede zaak: want welke baas klaagt nou over een werknemer die hoge eisen stelt aan zichzelf?

Maar de waarheid is dat het alsmaar streven naar vlekkeloze resultaten niet iets is om trots op te zijn: uit onderzoek blijkt namelijk dat het schadelijk is voor je productiviteit en creativiteit. Ook kan het je op den duur flink ongelukkig maken. Bovendien zijn bij veeleisende beroepen waarbij precisie cruciaal is (o.a. dokters, advocaten en architecten) de zelfmoordcijfers beduidend hoger dan gemiddeld.

Kortom, je verricht beter werk – en voelt je stukken beter – door te kiezen voor de houding van de imperfectionist.

Het doel van de perfectionist

Maar waarom zijn dan toch zo veel mensen perfectionistisch? De echte motivatie achter perfectionisme is niet de wens om uitstekende werk te verrichten; het is een poging om jezelf te beschermen tegen gevoelens van ontoereikendheid. Brené Brown, die onderzoek doet naar kwetsbaarheid noemt perfectionisme een ’20 -ton shield ‘: we gebruiken het om onszelf veilig te voelen, maar het brengt ons uiteindelijk in de verdrukking en ondermijnt het plezier in het leven. Perfectionisme creert dus slechts ‘schijn’ veiligheid.

Perfectionisme werkt dus helaas niet: perfectie is namelijk niet simpelweg het hanteren van een hoge standaard. Er wordt een onmogelijke standaard nagestreeft, die niemand ooit kan halen. Dus perfectionisten voelen zich in hun verlangen om alles zo goed mogelijk te doen steeds tekort schieten en wat gebeurt er dan? Ze veroordelen zichzelf en gaan nog harder hun best doen. 

Wat kan je volgens de theorie aan perfectionisme doen?

Om je perfectionisme te doorbreken kan je je onderbewuste trainen om je te beseffen dat het OK is om dingen ‘goed genoeg’ te doen: de wereld zal namelijk niet instorten als je stopt met streven naar het perfecte resultaat. Als je dit maar vaak genoeg gaat ervaren, dan kan je op een gegeven moment je perfectionisme loslaten. 

3 kleine experimenten om de ‘goed genoeg’ houding te trainen

Experiment 1: beperk je tijd

kies een klein project en beslis hoeveel tijd je er redelijkerwijs aan moet besteden. Als de tijd om is stop dan ook daadwerkelijk.  Blijf je deze strategie consequent hanteren, dan zal je zien dat je geleidelijk gaat ervaren dat je onvolmaakte werk -en dat zal het ook altijd zijn!- niet leidt tot een ramp.

Experiment 2: beloof jezelf 1 ding morgen af te maken

Eindig je werkdag door met jezelf de afspraak te maken dat je de volgende dag 1 ding zeker afmaakt. Hou je aan deze belofte en herhaal dit principe dagelijks. Hiermee train je jezelf om je te focussen op het afronden van dingen in plaats van het perfect te willen doen.

Experiment 3: hou een ‘done’ lijstje bij

Als perfectionist heb je de neiging je voortdurend te willen bewijzen.  ‘Het bijhouden van een ‘done’ lijstje met alle dingen die je al voor elkaar hebt gekregen geef je de kans om er regelmatig even bij stil te staan wat je al allemaal hebt gedaan. Dit tempert je bewijsdrang.

Waarschuwing vooraf

Wees je ervan bewust dat het loslaten van je perfectionisme niet in een keer perfect gaat! Je zal dus veel weerstand voelen als je hiermee gaat experimenteren. 

Vind je het lastig om goed met je perfectionisme om te gaan? Aankomende week heb ik voor 3 mensen ruimte in mijn agenda voor een gratis Skypesessie van 30 minuten waarbij ik je help je perfectionisme de baas te worden. Wil jij dat ook? Mail dan naar ingrid@365mindful.nl. Ik hoop je snel te spreken!  

Leave a Reply